Ervaringen met de Vlaamse Energieleverancier?

Ik ben vandaag mijn energiecontracten aan het vergelijken. Voor gas + elec zou (volgens de site van de VREG) de leverancier “Vlaamse Energieleverancier” voor mijn situatie het goedkoopst zijn. Heeft er iemand een contract bij deze leverancier? Positieve of negatieve ervaringen? Ik hoor het graag.

26 Antwoorden op “Ervaringen met de Vlaamse Energieleverancier?”



  1. Lindsey schreef:

    Kwam uit als goedkoopste bij de groepsaankopen… Verder nog geen ervaring

  2. Marijke schreef:

    Ik ben bij de Vlaamse Energieleverancier, nog geen problemen mee gehad. Onlangs ook verhuis gehad en toen ook geen moeilijkheden gehad, werd zelfs persoonlijk gecontacteerd om te horen of er problemen waren.

  3. Wij ook na de test vorig jaar overgeschakeld naar hen. Dit jaar opnieuw de test doen… maar geen problemen ondervonden tot nog toe…

  4. Marleen schreef:

    Ook verleden jaar overgestapt. Geen problemen

  5. Goede ervaring ermee en waren de goedkoopste bij groepaankoop

  6. Ik zit daar bij. Je hebt daar wel geen nachttarief. Je betaald altijd een goedkoper dagtarief. Zou goedkoper uitkomen…

    1. Bon Janssens schreef:

      Ze hanteren in sommige contracten eenzelfde prijs voor dag en nacht. Maar het distrubutietarief is tijdens de nachttrein 10% goedkoper dan tijdens de daluren. Je doet nog altijd winst met nachttarief.

  7. Helemaal geen positieve ervaringen mee gehad! Qua prijs zitten ze goed maar ik heb 3 maand moeten bellen, mailen,
    …. En uiteindelijk ombudsdienst moeten inschakelen om mijn eindafrekening na verhuis te krijgen.

    1. Veel problemen bij mij en mijn dochter om de eindafrekening te ontvangen.
      Verandert van leverancier op 1 december 2020 en op heden (21 jan.) nog altijd geen slotfactuur gezien!
      Bij aandringen en lichte dreiging met verdere stappen te zullen ondernemen beweer de man aan de telefoon dat de afhandeling van de facturen bij een extern kantoor zou gebeuren, Wanneer weet hij niet want hij heeft daar geen zicht op!!!
      Hij weet wel dat we beiden geld te goed hebben op de eindafrekening, zo een 500 euro samen. Wanneer we ons geld ooit zullen krijgen weet kennelijk niemand.

  8. Sedert 1 mei ook klant, dus nog geen jaarafrekening ontvangen. Wel handig om vb vaatwas overdag te kunnen starten aan een gunstig tarief.

  9. Wij waren bij engie en nu via groepsaankoop nog engie maar een pak goedkoper .Ik vertrouw niet meer op die je zo bellen of aan huis komen .De groepsaankoop vraagt wel je verbruik van vorig jaar op.

  10. Ben in oktober van Lampiris naar hen overgestapt, waren met vaste prijs 200euro goedkoper. Communicatie via site en mail verliep heel vlot. Mijn vader is er ook klant en is er tevreden van.

  11. Veerle schreef:

    Wij ook via groepsaankoop, nog geen problemen gehad. Groepsaankoop via de provincie.

  12. Anneke schreef:

    Zowel ik als mijn dochter zijn klant bij VEL. We zijn tevreden over hen, en communicatie verloopt heel goed online.

  13. Overstappen als zakelijke klant is echt niet aan te bevelen. Als men te weinig gegevens van uw bedrijf vindt, wordt je geweigerd. Een bedrijf dat bestaat sinds 1982 en per maand slechts 377 € (BTW inbegrepen) aan elektriciteit verbruikt. Ik denk dat we hier te maken hebben met een stelletje mierenneukers.

  14. Saskia schreef:

    Heel veel problemen mee, ze hanteren een betalingstermijn van 10 dagen, ik ben invalide en ontvang mijn uitkering pas om de laatste dag van de maand, dus werden mijn facturen met een week vertraging betaald. Voor elke factuur rekenen ze 8€ kosten aan. Bij contact met de helpdesk praat je tegen een muur, ze willen de domiciliëringsdatum niet verzetten en duwen u in de kosten. Ik geloof dat ze op deze manier een positieve business plan krijgen. Ik rad deze leverancier aan niemand aan, zeker niet de goedkoopste. Ik nam contact op met ombudsdienst en kreeg gelijk! Maar toch gaan ze verder met fake incasso en valse gerechtsdeurwaarders. Dit geschil zal door de rechter moeten beoordeeld worden!

  15. Vlotte overschakeling naar hun, eenmaal klant ….onthoud hun tel nummer maar goed, want vanaf dan is het een zoektocht om contact te hebben. En blijkt hun tel nr plots diep verdwenen in de site.
    Afrekening in mijn voordeel omdat ik meer betaalde dan was gevraagd, maar….terugbetalen zullen ze doen als het hun uitkomt, en dan houden ze geen rekening met betaaltermijn.
    Alsook of de eindfactuur geven ze geen terugbetaling datum.
    Met andere woorden, zoek het uit, of heb maar veel geduld.
    Dit is mijn oprechte ervaring.

    1. Rene Rinchard schreef:

      Hier idem ben ook al 2 maanden te wachten op terugbetaling

  16. Oplichterij, boekhouding met 0,0 klantenservice. Blijf er allen ver vandaan

  17. Overstappen ging vlot, Eens klant ben je nummertje en mag je ervaren dat VEL enkel op geld uit is.
    Steeds correct betaald, één keer te laat met overschrijving en €8,00 aan uw broek.
    Maar dan komt de meteropname met een duidelijk minder verbruik. Je mag dan afrekening in uw voordeel verwachten maar….. , u raad het al, die blijft uit.
    Daar mag je maanden op wachten. Enige reactie van klantendienst ‘Het is Fluvius zijn schuld’ daarna geen reactie meer. Je zal dus veel geduld moeten hebben alvorens VEL vind dat het moment is gekomen voor terugbetaling overschot.
    Klantendienst is waardeloos.
    Volgende meteropname wordt terug overgeschakeld naar leverancier die klant ernstig neemt en op de eerste plaats zet in plaats van financieel gewin.

  18. vekemans schreef:

    nu overgestapt naar andere goedkopere leverancier : de afrekening van de vlaamse energieleverancier is een kluwen van berekeningen zodat je niet kan nagaan of ze wel correct is
    ze vertrekken ook niet van het verbruik dat meegedeeld wordt door Fluvius, antwoorden op vragen zijn niet te begrijpen en misleidend

  19. Klant bij VEL sinds 05/2019.
    Jaarlijkse afrekeningen komen laat, zelf moeten opvragen.
    Had 1j vast contract, is na 1ste jaar automatisch overgegaan naar variabel … pas in 09/2021 gezien ! Dus nu dik ge-chareld (sorry Karel) met de prijsstijgingen gas.

    Stond in contract jaar 1 “Gas vast”, vanaf jaar 2 “Gas” …

    Ze zijn wel nog de goedkoopste, volgend jaar wellicht overstap … nu te laat, overal dure gas.

  20. Wegblijven! Een jaar relatief goedkoop, maar dan begint het. Eindafrekening wordt gemaakt op basis van 11 voorschotten, terwijl er reeds 12 betaald waren. Contract wordt na één jaar “vast” omgeschakeld naar zowat het duurste. Minimum voorschot per domiciliëring MEER DAN VERDUBBELD!!! Geldwolf in schaapskleren!

  21. Pas op met hun lage tarieven het eerste jaar. Wij kregen zonet (na 1 jaar klant) een mail met de medeling dat ze de maandelijkse betaling van 140 euro naar 300 euro zullen verhogen…
    Dit terwijl ze bij aanvang zelf het maandelijkse bedrag op 140 euro hebben geplaatst.
    Lijkt mij toch niet helemaal correct. Wij hebben het “groen vast” contract.





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *